vloot_1

Aangezien onze vloot het grootste bezit is voor onze leden en ons programma laten wij graag zien wat wij allemaal hebben.

Elke afdeling binnen onze vereniging maakt gebruik van eigen vaartuigen om daarmee veilig en zelfstandig van A naar B te leren varen. De Troep, de grootste afdeling maakt gebruik van de standaard Lelievlet, zoals gebuikelijk binnen Scouting, en wij hebben 5 Lelievletten voor de Troep ter beschikking. Onze Dolfijnen hebben 6 toerkano’s en de WVA heeft een Vissersschouw en een Lelievlet ter beschikking. Daarnaast hebben we onze sleper ‘Denosvanos III’, een motorvlet, en ‘Os Osje’. En onderaan de pagina ziet u nog meer bijzondere vaartuigen waar wij gebruik van maken…

Kano's

Bij de Dolfijnen maken we gebruik van de zogenaamde Toerkano, ook wel Canadese kano genoemd. In totaal hebben we 6 kano’s tot onze beschikking.

In deze kano’s kunnen in totaal 4 personen en moeten met behulp van een peddel en spierkracht de kano voortbewegen. Over het algemeen zitten er 3 Dolfijnen in 1 kano samen met 1 stuurman. De stuurman zit achterin de kano en kan met zijn peddel de kano besturen, meestal middels een z.g. J-slag.

Een kano kan omslaan maar niet zinken. Voor en achter in de kano zitten 2 drijflichamen die er voor zorgen dat de kano, ook vol met water, net boven water blijft. Als de kano omslaat kan je aan de kano blijven hangen, naar de kant zwemmen en de kano leegmaken.

Lelievlet

vlet_1

De Lelievlet is de standaard boot van Scouting Nederland en is ontworpen om met 5~7 personen te kunnen roeien, wrikken, bomen, en zeilen.

De lelievlet is van staal en weegt ongeveer 950kg onder vol tuig. De lengte van de lelievlet is 5.60, breedte 1.80 en de hoogte is ook 5.60. De vlet heeft een aangehangen roer en een zwaard dat opgehaald kan worden. Hierdoor is de lelievlet zeer geschikt om ook in ondiep water te varen.

Een Lelievlet is getuigd met een fok en een grootzeil met gaffel. In totaal heeft de Lelievlet 12.15m2 zeiloppervlak, voldoende om bij windkracht 4 goed vooruit te gaan. Bij hogere windsnelheden kan er een riff in het zeil worden gelegd om ook dan veilig te kunnen blijven zeilen.

In totaal beschikken wij over 6 zeilvletten, 5 voor de Troep en 1 voor de Wilde Vaart. De leden van de Troep leren in de Lelievlet Roeien en Zeilen. Doordat de Lelievlet van staal is gemaakt en twee grote luchtkassen heeft is deze zeer geschikt om te leren zeilen en zeer duurzaam. Zo hebben wij Lelievlet met nummer 140 is ongeveer in 1968 gebouwd en is nog steeds in de vaart.

De leden leren ook de Lelievlet te onderhouden op een juiste manier zodat onze oudste vlet nog vele jaren mee kan.

De Vissersmanschouw

Onze vissermansschouw is een, zoals de naam al aangeeft, een platbodem. De schouw heeft een kleine kajuit, geschikt voor ca 3 personen om te slapen, en een bun waarin de buitenboordmotor kan worden geplaatst. Afgelopen periode heeft de schouw groot onderhoud ondergaan en is weer klaar voor gebruik voor de komende jaren.
De schouw is 7.80m lang en 2.80m breed en er kan met ca 10 personen gezeild worden. Het varen met een platbodem is anders dan met b.v. een vlet en dit biedt dan ook weer een andere uitdaging voor onze oudere leden.

Denosvanos III

Onze sleper “Denosvanos III” is eind jaren 70 gebouwd bij de Helenawerf in samenwerking met onze eigen leden. In het begin zat er een kleinere motor is (ca 50pk) maar door sponsoring van Driessen is er op een later tijdstip een DAF 575 in gekomen met 145pk waarmee onze motorboot een van de sterkste slepers binnen scouting is.

• Bouwjaar: 1980
  • Lengte: 10.00m
  • Breedte: 3.50m
  • Diepgang: 1.10m
  • Motor: DAF DS 575 Turbo
  • Vermogen: 145pk
  • Keerkoppeling: Paragon, hydraulisch geschakeld
  • Roer: 2 stuks, massief
  • Schroef: 3-blad, brons, 50cm
  • Marifoon: Shipmate
  • Slaapplaatsen: 5

Net als de schouw is ook de motorboot weer een nieuwe uitdaging voor de leden, ten eerste moet je een vaarbewijs hebben om erop te mogen varen, daarnaast moet de de nodige ervaring opdoen om ook daadwerkelijk onze vloot te slepen, en het vergt weer een ander onderhoud, aan de motor, keerkoppeling, schroefas, etc.

Os Osje

ososje_1

“Os Osje” is, net als “Denosvanos III”, door eigen leden gebouwd en afgemaakt. Het is ons kleinste bootje maar wordt veel gebruikt door de Dolfijnen staf. Met “Os Osje” kunnen de kano’s worden gesleept en doordat het laag in het water ligt is het handig bij het geven van instructies aan de Dolfijnen